26 maj 2015

En tur til vandet

Vi havde et aerinde i Horsham i gaar. Horsham ligger omkring 60-65 km syd for London, saa det var ikke nogen stoerre udflugt, men det kunne den lynhurtigt vaere blevet til, hvis ikke vi havde havde haft en aftale her i London kl. 19...


Bare 35 km laengere syd paa staar man ved havet og en tur til havet kan jeg altsaa ikke lade min naese gaa forbi. Heldigvis er min elskede altid frisk paa en lille koeretur, saa snart stod jeg ved den stenede sydkyststrand.


Den foerste gang jeg var paa den egn var jeg dybt shockeret over den stenede strand; jeg var vandt til lidt mere sand hjemme fra Limfjorden. Jeg overgav mig dog lynhurtigt og laerte at elske de runde, 'bloede' sten, der udgoer en lang straekning af den engelske sydkyst.


De har nogle meget fine fiskebaade ved Worthing/Shoreham-by-Sea stranden.  Jeg er ret sikker paa de maa vaere af en lokal model, for rigtig mange af dem havde den samme facon, med den lange bagdel.  SM360 kan jeg se paa skibsregisteret efterhaanden er ved at vaere en gammel svend, den er fra 1973 :).


Jeg kunne godt dyrke en uges tid paa de kanter i loebet af sommeren. Der er aldeles uturistet og meget naturligt og saa er jeg sikker paa man kunne koebe sig en god, frisk skrubbe eller roedspaette fra de lokale fiskere. SLURP!


Som naevnt, havde vi ikke megen tid, men lidt har ogsaa ret og jeg naaede at faa fingrene vaade inden vi atter satte naesen mod nord. Saadan et havbesoeg kan jeg leve hoejt paa laenge!

7 kommentarer:

Donald sagde ...

Det er smukke billeder af skibe som man kan se bliver brugt og som der bliver passet på. Jeg synes de ser ud som om de går lidt dybere og måske er bedre egnet til mere bølger end man ser i vandene omkring Sjælland.

Det er rart at høre at der kunne blive tid til en tur til øh hvad skrev du, - 35 km syd for Horsham!

Lilli sagde ...

Vi holdt 14 dages sommerferie i det sydvestlige Englang sidste sommer. Nok en af de dejligste ferier - hvor er der skønt. Og de bløde runde sten.,,jooo jeg har en i lommen fra Brighton :-) dejligt med sådan en tur ;-)

Tina - omme i London sagde ...

Donald - Worthing og Shoreham-by-Sea. :) Baadene var bare skoenne og skulle jeg finde en der ved noget om dem, saa deler jeg naturligvis.

Lilli - de er nemlig 'bloede', de runde sten og jeg ved du ved praecis hvad jeg mener.

AagePK sagde ...

De er smukke, de både. Jeg mener, at de er forsynet med otterboards, skvætborde, så bølgerne ikke så let slog ind i båden. Ellers minder de lidt om bådene i Camara dos Lobos på Madeira, hvor de fisker en hel del.
I går så vi jo luggers, en dæksbådtype fra Hastings, hvor vi var med celebrities på antik-indkøb: Michael Buerk og Natasha Kaplinsky: hun er næsten lige så køn som Tina :-)

Deborah sagde ...

Okay, saa proever jeg lige igen. Proevede fra telefon forleden, og det kunne bare slet ikke lade sig goere.

Der ser virkelig skoent ud. Tarveligt, at give mg endnu et sted, jeg gerne vil se,men det er godt nok, at have oensker. I dag opfyldte jeg et af oenskerne for denne tur, og det var en tur ud til Tower Bridge. Og veret var perfekt, s[ fik gode fotos. Imorgen saar aaben, saa nu faar vi se. Igen tak for sidst.

Karin sagde ...

Tak for en dejlig rundvisning. Dejlige billeder.

Ellen sagde ...

Der er nu noget med vand ... om det er engelsk vand eller dansk vand (tøhø) er ligemeget, bare det er vand. Men mange af de engelske kyster er en del mere spektakulære end de danske ... Jurassic Coast fx.