06 juli 2014

Groenne fingre?

Det siges at man, for at kunne faa ting til at gro, skal have groenne fingre...


Det forklarer en hel del, for mine er altsaa hovedsageligt sorte, saa snart jeg har noget med planter at goere, for jeg kan bare ikke holde de bare fingre fra den klamme muld. Lidt bonderoev har man vel lov at vaere (hold lige 'lidt' i mente...).


Den anden aften kom jeg i tanker om at omplante nogle af mine husplanter, som var begyndt at se lidt traette ud. Da jeg hev den foerste ud af potten blev det ganske klart hvorfor den saa traet ud - den havde aedt jorden, saa sulten var den!


Den naeste saa ikke meget bedre ud. Jeg har saadan droemt om den skulle saette blomster, men det er aldrig sket. Nu tror jeg jeg ved hvorfor... Planten hedder 'bird of paradise'. Da vi flyttede ind i vores forrige hus havde vores nabokone saadan en og det aar vi flyttede ind, blomstrede den for foerste gang. Hun havde da haft den i smaa fem aar. Min har jeg haft i mindst fem aar og nu kan det vaere det endelig lykkes at se en blomst i den!


Jeg kunne ikke forstaa min aspidistra var holdt op med at saette blade, men mysteriet var ret hurtigt opklaret. Det paastaas at de ikke bryder sig om at blive plantet om, men oehhh... lige i dette tilfaelde var der bestemt ikke noget valg, hvis ikke den skulle doe helt af jordmangel, staklen!



Sidst, men ikke mindst, var der den lille majspalme, eller hvad nu den hedder paa dansk. Jeg har proevet i aarevis at tage livet af den og den var blevet stillet tilside, men da jeg ville toemme potten fik jeg alligevel daarlig samvittighed, saa nu er den plantet igen, saa den kan faa lov at gro lidt mere. Jeg er aabenbart lige saa god til at slaa planter ihjel, som jeg er til at faa dem til at gro!

5 kommentarer:

Annes indfald sagde ...

Det var da vist i sidste øjeblik, de fik lidt lebensraum og muld mellem tæerne, de stakkels planter!
Ikke at jeg er meget bedre... Har mine stueplanter i nogle selvvanderpotter fra IKEA, så kan de få en ordentlig spand vand og passe sig selv til de hænger lidt med bladene... Og min Fredslilje er blevet delt tre gange på den behandling!

FUUR. sagde ...

De har vel trængt længe, de potteplanter.
Din Aspedistra kan blomstre, det er ikke sikkert, du opdager blomsten.
Den er ubetydelig, kommer helt nede i bunden.
Hm-hm- med den pasning, dine planter får,har NOGEN af dem, STORE chancer for at komme i blomst.
Der er planter, der skal sultes i blomst.
Det var min pointe med det her.
Jeg glæder mig, til at se dem, i deres nye jord. HÆ-HÆ.

Tina - omme i London sagde ...

Anne - jeg er vidst flyttet to gange siden de har set jord, men ikke desto mindre har de da overlevet indtil videre. :)

Moar - ja, de traengte, men overlevede... nu vil jeg glaede mig til blomsterne :) I oevrigt, vi glaeder os til I kommer SNART. Far har nogle traeer han skal have klippet i. :)

Sylvia sagde ...

Det er det verste jeg har sett!!!!! ;)
Godt du fikk plantet dem om. Jeg tenker det kommer blomster, nye skudd og litt av hvert i nærmeste fremtid. Det er jeg sikker på.
God sommer, Tina

Tina - omme i London sagde ...

Sylvia - LOL og de overlevede til trods for de bor hos mig. :)