03 november 2013

Vi protesterer!

Den anden dag var der stort roere i dagens avis. I en aareraekke havde vi Florence Nightingale paa bagsiden af £10 sedlerne og siden 2002 har vi haft Elizabeth Fry paa £5 sedlerne. Om et par aar skal der nyt design paa alle sedlerne og i den forbindelse var der en eller anden genial person der var kommet til at glemme at finde bare en enkelt lille kvinde til mindst en af sedlerne; i stedet skulle vi have Winston Churchill paa, hvor Elizabeth Fry havde siddet!

Det faldt ikke i god jord og fluks var der strammet en protestgruppe an. Protestgruppen fik the Bank of England overbevist om at der godt kunne blive plads til bare en enkelt lille kvinde paa en af sedlerne og Jane Austen skubbede Winston Churchill ud af billedet.



The National Portrait Gallery henvendte sig til the Bank of England, da de har et billede, som siges at vaere det billede der har den bedste lighed til Jane Austen. Banken bestemte sig for at bruge billedet og alle var glade...



Alle var glade - lige indtil det endelige billede kom frem. Fruen er blevet forskoennet; i mellemsvaer grad! Da jeg saa billedet i avisen blev jeg simpelthen noedt til at smutte paa the National Portrait Gallery i min middagspause for at kigge paa originalen, som er det lille fotografi i guldrammen ovenfor.

Jeg haaber saadan den naeste generation bliver dem der siger 'nej tak' til at alting skal forskoennes i den grad og isaer at kvinder skal portraetteres som smaa nydelige tingester. Jane Austen var ikke billedskoen, men hun var lynendes intelligent og en fantastisk forfatter. Taenk sig at det ikke er 'nok'! Oh well, i det mindste slipper vi da for at se paa Winston Churchill hver gang vi skal betale med papirpenge! :)

4 kommentarer:

AagePK sagde ...

Ja, du får jo nok ikke problemer med en evt forskønnelse! ;-)
Men ellers er jeg enig, der bør være et hjørne til begge køn, måske pigerne på de store sedler, de er jo alligevel dyrest, når det kommer dertil, ikk'?

Annes indfald sagde ...

Ja, hvorfor er det ikke nok???
Trist! Tankevækkende!
Måske vi må "nøjes" med at være taknemmelige for at hun overhovedet kom på sedlerne?

Ellen sagde ...

Hmmm. Ved ikke lige hvad jeg skal mene ... Nu bliver det aldrig aktuelt, men for alles skyld ville det afgjort være bedst, hvis man ville vælge at forskønne mig i sådan et tilfælde.. Man skulle jo nødig foretrække W Churchill for mig pga. udseendet ;-)

Tina - omme i London sagde ...

Aage - ha ha ha!

Anne - ja, i det mindste blev protesten hoert, men taenk sig den overhovedet er noedvendig. Kan du forestille sig at der kun var kvinder paa alle sedlerne? Det ville da aldrig ske. I oevrigt er det en lidt spoejs debat, da vi naturligvis har en kvinde paa alle sedlerne - dronningen! :)

Ellen - LOL, jeg vil helt klart foretraekke DIG over WC paa udseendet og saamaend nok ogsaa alligevel. :)