25 marts 2013

Kampagnen for uld


Det er godt min kaere soester kan holde oeje med hvad der foregaar i London, saa jeg ikke skal gaa glip af naar 'the Campaign for Wool' udstiller nogle hundrede meter fra min arbejdsplads! 


The Campaign for Wool er en kampagne der indvier folk i alle de fantastiske maader man kan udnytte uld. Kampagnen havde fundet et hjem i Somerset House i de sidste smaa fjorten dage, hvor der er blevet demonstreret, tegnet og fortalt i lange baner.


The West Wing af Somerset House var omdoebt 'Wool House' i dagens anledning og allerede ved doeren fik man en ide om hvad man havde i vente.


En haandfuld designere var blevet givet et rum hver, som var blevet udstyret med alt muligt og umuligt lavet i uld. Sovevaerelset her havde for eksempel uld paa vaeggene, i madrassen, dynen og puderne, for ikke at naevne de flotte sofaer, taepper og gardiner.


Jeg synes det var fedt at se at bare fordi ting er lavet af uld, saa behoever de ikke se uldne ud paa den dersens islandske maade. Stoffet paa vaeggene er normalt brugt til jakkesaet. Jeg maa indroemme jeg ikke oensker mig stoftapet, men derfor kan det jo godt vaere flot. :)


Boernevaerelset havde den laekreste uldne seng og en herlig mobile med skyer og regndraaber. Det store faar for fodenden af sengen kan jeg forestille mig et barn kunne have megen sjov ud af.


De fleste ville naeppe taenke i uldne baner, naar praesenteret med et farvestraalende rum som dette her, men med lidt fri fantasi kan uld jo ogsaa se saadan ud. Jeg er helt vild med de farverige fodskamler og kunne sagtens finde plads til en i den helt rigtige farve i min stue; jeg tvivler dog paa jeg kunne faa raad til den, for den slags krafthaandvaerk koster normalt knapper!


Taeppet paa den lange gang hedder 'infinity', uendelig, og fortsaetter saadan ca ogsaa i det uendelige. Det er bare saa flotte nogle bygninger de har haft til at stramme den udstilling an paa, men jeg gad vide hvor saadan et taeppe ender efter endt udstilling. De heftigt lyseroede stole var i oevrigt ogsaa uldne. Der var en version med et bredere saede og lavere ben, som jeg godt gad have et par stykker af.


Jeg tror dette rum er det de fleste mennesker vil forbinde med uld. Der var ogsaa mange flotte ting, men mere i den mere traditionelle og rustikke stil. Laeg isaer maerke til billedet oppe midt i billedet, af en fisker i en af de skoenne gamle soemandstroejer. Min bedstefar gik altid med saadan en troeje og jeg har tit droemt om at strikke en til min elskede, men jeg tror det ville tage mig 30 aar!

Vivienne Westwood var en af de designere der var blevet inviteret til at lave noget til udstillingen. Hendes tilgang til uld er praecis hvad jeg ville haabe paa at se fra hendes haand og bare saa London!


Vi snuppede en hurtig frokost inden vi forlod Somerset House. Der er et par spisesteder og denne her er Tom's Deli, et suveraent spisested i smukke rammer. Der skal jeg nok finde hen igen. 


Efter udstillingen snuppede vi en hurtig shoppetur i Covent Garden, hvor sneen bare tonsede ned hele eftermiddagen. Det blev ikke til alverden paa jorden, men flot saa det ud.

5 kommentarer:

Irene sagde ...

FAT! Tusinde tak for turen! KÆFT hvor ville jeg gerne have været med!

Og så lige det der krafthåndværk, det hedder også nogle gange kunsthåndværk, jeg siger det bare lige ... ;-)

jette sagde ...

Neeej, hvor ærgerligt, at jeg/vi ikke så det. Jeg og min datter var i London indtil i mandags. Men søndag var vi til The Spring Knitting and Stitching Show, så det smagte lidt af uld. :-)

Ellen sagde ...

Flot og spændende!
Det der Somerset House er vist næsten altid værd at besøge - ét eller andet interessant kan man altid finde der :-)

Haha - må smile sammen med din søster og kan genkende danskeren, der taler mest engelsk: 'Arts & Crafts' - 'krafthåndværk' ;-)

Sylvia sagde ...

For noen spennende rom. Og dere må ha hatt en kjempeherlig dag, Tina.

Tina - omme i London sagde ...

Irene - vi ville ogsaa saa gerne have haft dig med. Mht krafthaandvaerk, saa vil jeg bare lige sige at noget vare mere kunstigt end andet! :)

Jette - ja, man kan jo ikke naa alting. Haaber I havde en rigtig god tur til London, trods det uindbydende vejr!

Ellen - Somerset House er nemlig i hoej grad vaerd at besoege, de har ogsaa en Picassoudstilling i tiden. Jeg har aldrig arbejdet i det omraade foer, saa det er saa fedt for mig pludselig at have nye steder paa trapperne - nye steder der byder paa krafthaandvaerksoplevelser! :) SGU!

Sylvia - det var saa flot, du ville have elsket det. God dag til dig ogsaa.