26 januar 2013

Gaudi's farver og former i Park Guell

Barcelona byder paa saa mange farver, former og saa meget helt igennem fantastisk arkitektur at mit fotografiapparat var lige paa nippet til ikke at overleve turen; jeg loeb toer for stroem ikke mindre end to gange paa lige saa mange dage!


Park Guell er endnu et Gaudivaerk, som efterhaanden har 100 aar paa bagen, men ligner noget der er bygget i fremtiden!

Vi tog med turistbussen rundt i byen, da jeg kunne se paa kortet at den havde et stop i naerheden af parken. Det regnede som bare pokker paa det meste af turen, men lige praecis ved parken var der ophoersvejr, saa vi tog en laengere runde med paa oplevelsen.



Byrundturens busser er ufatteligt ringe designede. Hvis man er over 1.4m er det naesten umuligt at se ud af vinduerne i underetagen, hvor flere af vinduerne er malet med nogle maerkvaerdige prikker, som goer man naesten ikke kan se ud af dem. Den lovede guidekommentar er saa at sige ikkeeksisterende, jeg vil gaette paa max fem saetninger om La Familia Sagrada, men ruten er perfekt. Den koerer alle de steder hen man kunne komme i tanker om at kigge paa, paa saadan en tur og saa er det en "hop on/hop off" bus, hvilket betyder man kan tage ruten i det tempo der passer en.


I Park Guell fik Gaudi virkelig afloeb for sine mosaiske tendenser; der er mosaik overalt og alle de flotte farver og former giver nogle flotte billeder.


Som sagt havde det regnet hele dagen, da vi naaede til parken, som jeg gerne ville have set i fuld sol, men jeg synes nu ikke den lettere dramatiske himmel goer billederne grimmere.


Til trods for vejret og tiden paa aaret, var der en del folk i parken, saa der skulle lidt taalmodighed til at undgaa at faa alt for mange folk med i billederne. Naar det kommer til at tage billeder, saa har jeg masser af taalmodighed og heldigvis har min elskede laert at saette pris paa at tage billeder ogsaa, saa vi er lige svaere at faa slaebt fra en udsigt.


Og udsigt har man helt klart i tonsevis fra parken. Til venstre i billedet ses La Sagrada Familia og i baggrunden Middelhavet. Jeg tror vi skal proeve paa at faa os lusket til Barcelona i sommermaanederne ved lejlighed.


Der var en skraeppen uden lige i traeerne og vi troede det var den samme slags parakitter som vi har i haven her, men de havde lidt nogle andre farver og afmaerkninger og viser sig at vaere en art ved navnet "Quaker Parakeets". Det er sgi da imponerende at se papegoejer i traeerne. :)


Fuglene har masser af steder at gemme sig og jeg kan lige forestille mig udrugningssaesonen, hvor stedet maa myldre med alle de forskelige smaa fugleunger.


Kommer du til Barcelona, saa laeg ruten omkring Park Guell - det er hele turen vaerd!

4 kommentarer:

AagePK sagde ...

Tror du så ikke, at Gaudi var jøde? Det er de da i "Mosaisk troessamfund"!
;-)
Der er mange ting, der trækker i Barcelona, dine billeder hjælper også godt til, men man skal vist komme der tidligt på sommeren, for ikke at få det for varmt.

FUUR. sagde ...

Den park har vi tilgode.
Vi må afsted igen.

Annemette sagde ...

Hejsa,

Ähh jeg drömmer om Barcelona og lige nöjagtig det sted er pä min önskeliste over dagsture med kameraet under armen ;-)

/Annemette

Tina - omme i London sagde ...

Aage - he he, man kunne da fristes til at tro det. :)

Moar - jep!

Annemette - du maa foere droemmen ud i virkeligheden. :)