14 oktober 2012

Et lille stykke af Fur

Vores seneste Furtur havde et laenge planlagt historisk islaet, som jeg virkelig havde glaedet mig til.

Jeg kommer af en aldeles gigantisk familie, som paa faedrende side er saerdeles veldokumenteret. Min bedstefar dokumenterede familien mange generationer tilbage i en dertil indkoebt bog. Siden hvor han selv dukkede op i slaegten kunne ikke helt passe ind paa en faerdig lavet bogs sider - de var 17 soeskenden. :)


For et aars tid siden fik jeg, ad omveje, lovning paa et billede af slaegtsgaarden, hvor jeg selv er foedt og i sidste uge da vi var paa Fur kom min granfaetter og overrakte billedet. Han havde fortalt mig paa forhaand at billedet ikke havde nogen kunstnerisk kvalitet, men det er nu et rigtig paent billede, som oven i koebet ogsaa er nydeligt indrammet. 


Et besoeg af en ukendt granfaetter betoed naturligvis at slaegtsbogen blev fisket frem af gemmerne og da min far aabnede det opdagede jeg et sjovt sammentraef; billedet som min bedstefar satte foran i bogen er det samme billede som hans niece siden fik billedet malet efter!


Mange gamle billeder blev fundet frem og for hulen som der er mange mennesker paa de fleste, men det er naturligvis ikke saa maerkeligt. Billedet  her er fra et bryllup, som tilsyneladende er holdt hjemme paa gaarden, i hvert fald er billedet af de mange folk taget lige ved siden af. Billedet har jeg altid holdt meget af og jeg snuppede ideen med til mit eget bryllup, som blev holdt samme sted. Vi fik ogsaa et billede af alle gaesterne, dog ikke helt saa organiseret som det her, det var nemlig mig der strammede billedet an. I oevrigt havde vi vidst ikke saa disciplinerede nogle gaester at vi kunne faa dem til at sidde stille laenge nok til at det hele saa organiseret ud!


Min granfaetter havde taget diverse familiedokumentation med, da han kom paa visit. Blandt andet var der masser af billeder af vores faelles oldeforaeldre og indtil flere breve skrevet af vores oldemor. Selv sange fra baade vores oldeforaeldres soelv og guldbryllup i hhv 1916 og 1941 var ogsaa at finde. Taenk sig at de fik saa mange blomster til et guldbryllup i 1941. 

Nu haenger der et lille stykke af Fur paa vaeggen i mit nye koekken. Det er det foerste billede vi har faaet haengt op, men nu er jeg klar til at haenge en hel flok op, inden laenge er det jo et aar siden vi koebte huset. :)

7 kommentarer:

AagePK sagde ...

I må da blive rigtigt mange til fætter- og kusinefest, hva'?
Min fader gjorde også en del ud af slægtsforskning, det har smittet, og jeg er hyppig gæst på www.ddd.dda.dk, hvor jeg finder en masse navne via folketællingslisterne. Og så får jeg mormonernes værktøj, Family ancestral File, til at holde styr på de efterhånden mange hundrede personer, jeg har fundet frem til. Bare én sjov ting: jeg fandt en kusine via en hjemmeside i Schweiz.

Tina - omme i London sagde ...

Aage - til faetter og kusine fest kunne jeg vel stable et par og tyve sammen paa den side af familien, var det min hr fader er det en helt anden sag. Vi skyder paa omkring 70. Skulle vi tage en granfaetter/kusinefest, saa skulle vi vidst have gang i Herninghallerne!

krusemarianne sagde ...

Hej Tina. Sjovt at læse om din slægt - og sikke et herligt billede af Nr. Lundgaard. Vi har lige i september været 80 mennesker til "Bækmand" træf i Fur forsamlingshus.
Venlig hilsen
Marianne Bekmann Kruse

AagePK sagde ...

Jeg glemte en lille dril: der er jo kun 3 skorstene, min svigermors hjem havde da 4!

Farmer sagde ...

3 Skorstene var nok til at være Frue, Aage.
Havde man 1 skorsten var det en kælling, og var der 2, var det en madamme.

AagePK sagde ...

Det var også en sognefogedgård, på Falster. Hartkorn og folkeholdet var derefter. Svigermor var meget ung, da moderen døde, så hun blev husbestyrerinde i en tidlig alder. Det var hårdt, og hendes uddannelse blev sat i bero, hvad hun var ked af. Men sådan var det. Der følger altid noget med.

Tina - omme i London sagde ...

Marianne - det var garanteret ikke kedeligt!

Aage - nu var det jo aldrig mig der var frue i huset... :)

Farmer - det var vidst godt jeg flyttede til London, for her i huset havde vi ogsaa tre skorstene. Den ene har vi revet ned, men "madamme" kan da ogsaa godt gaa an. :)