13 februar 2011

En revolution i uld

Vores vaskemaskine er alt for stor til to personer, men da den blev koebt var vi en 4-5 stykker og da koebte vi den stoerste vi kunne faa, saa vi kunne holde vaskeriet under kontrol. Desuden er det vel mere miljoevenligt at fylde en stor maskine en gang, end at koere to vaske, som saa ikke er helt fyldte. Nu skal vi have en hulens masse toej, for at faa nok til at fylde maskine bare engang imellem og naar denne her doer skal vi have en lidt mindre!

Jeg er opvokset i en familie hvor alt er hjemmelavet og kogt og steget og braset i timevis, men min bedstemor laerte mig en meget vigtig lektie, nemlig at man skal vaelge nogle steder at hoppe over hvor gaerdet er lavest, saa man ogsaa faar lidt tid til en selv. 

F.eks.: Jeg ved med sikkerhed at jeg kan vaske en uldtroeje i vaskemaskinen paa uldprogrammet, hvorfor saa staa og vaske den i haanden og have boevlet med at faa vandet slynget ud af den og saa faa den toerret uden den bliver traels at lugte til? 

Toerretumbleren er ogsaa kaempe, men den har jeg til gengaeld INGEN ide om er for stor, tvaert imod. Naar man toerrer i en lille tumbler bliver toejet saa kroellet, naar man toerrer i en kaempe tumbler kommer det naesten nystroeget ud. Det goer ingenting - slet ingenting!


I saadan en stoerrelse maskine er der en anordning som denne her paa billedet. Alle falder i svime over den, daa jeg gaar ud fra det maa vaere fordi det er en Amerikansk maskine at den eksisterer. Bakken, som troejen ligger paa, er en man kan toerre f.eks. uldtroejer paa; uldtroejer som er vasket i vaskemaskinen. Bakken sidder fast paa doerkanten og bliver siddende hvor den er, mens tumbleren suser rundt og hvirvler varm luft fra alle sider. Det er saa smart og nu kan jeg hoere at maskine er faerdig og min velduftende troeje kan laegges vaek, ren og fin som da jeg koebte den!

Den industrielle revolution var ikke det vaerste der kunne overgaa menneskeheden!

5 kommentarer:

Sussi / Sussinghurst sagde ...

Smart ! - kender godt det med nyvasket tøj, der har været så længe om at tørre at det ikke ligefrem lugter nyvasket me'r :-(

KirstenK sagde ...

Sådan en indretning kunne jeg fileme godt tænke mig...men hmm jeg har ikke engang en almindelig tørretumbler...

Ellen sagde ...

Det var smart! Jeg er stadig på den med at rulle uldtrøjer ind i håndklæder, og det er jeg nok nødt til at blive ved med. Egentlig kan jeg allerbedst lide, at tøjet tørrer udenfor - det giver den aller- allerbedste duft.

Tak for billeder af North Downs - hvor er der dog smukt. Der må vi vist lægge vejen forbi, når vi skal derover i bil til sommer... jeg kendte kun South Downs, som formentlig ligger tæt på?
Der, hvor C&T bor, er også en del af AONB. Det er mest godt , men også lidt skidt, for der medfølger en masse restriktioner; det er bl.a. derfor, de er nødt til at sige til myndighederne, at den forhåbentlig kommende granny flat er en turistlejlighed, for dem er der ikke nok af pga., at man kun yderst sjældent får lov til at opføre nye boliger. Men man vil gerne have turister :-)

Tina - omme i London sagde ...

Merete - hjertelig velkomment til, her er efter sigende godt for anglofile! Jeg aner ikke om jeg var anglofil, da jeg boede i DK, men det er ogsaa snart 100 aar siden. :) Se at komme om paa denne side af jorden, her er godt. :)

Sussi - netop! :(

Kirsten - ja, saa hjaelper bakken jo ikke meget, men den er da bilig i drift! :)

Ellen - Jeg toerrer saa at sige aldrig toej udenfor, for vi har alle hoefeber og saa er udetoerring ikke nogen god ide!
Mht North Downs, saa kan det godt vaere du skal overveje en laengere tur, hvis du skal naa begge paa en tur, for the South Downs ligger i sydvest, og the North Downs i nordoest af sydEngland. :)
AONB er skoenne, men jeg kan godt forestille mig at det er omstaendigt at bo saadan et sted, med de restriktioner der kommer med skoenheden.

lone.g sagde ...

Hej Tina
Respekt for dine maskiner;-)

Hvordan er vejret ovre hos dig?

Hilsen Lone.g